Współczesna komunikacja między społeczeństwem a państwem przybiera różne formy. Często na linii obywatel–urząd pojawia się mnóstwo biurokracji, niedomówień, licznych terminów i niepotrzebnych emocji. Tymczasem istnieją rozwiązania, które mogą pomóc w sprawnej komunikacji bez angażowania dodatkowych pracowników, środków finansowych czy nawet fizycznej przestrzeni umożliwiającej kontakt.
Jedna z takich form może być komunikacja z mieszkańcem poprzez oficjalna aplikację mobilną miasta. Wiele polskich miast już korzysta z mobilnych rozwiazań, wdrażając jednocześnie efektywny dialog z lokalną społecznością w codzienne funkcjonowanie urzędów miejskich. Taka komunikacja za pomocą aplikacji mobilnej może przybierać różne formy. Może na przykład umożliwiać natychmiastowe zgłoszenie konkretnej informacji oraz szybką reakcję na nią, podjęta przez odpowiednie jednostki administracyjne. Taką funkcjonalność wykorzystano w aplikacjach „Klimatyczny Kołobrzeg” czy „Treespot Tychy”, w których poprzez moduł „Zgłoś usterke” mieszkańcy mogą poinformować urząd o zaistniałym zdarzeniu. Rozpietość zgłaszanych problemów jest bardzo duża – od dewastacji placu zabaw, przez bąkajacego się po ulicach psa czy dzikie wysypisko śmieci, po niesprawną sygnalizację swietlną.