Afera z poprzednich wyborów w USA związana z Cambridge Analitica zmusiła Facebooka do wprowadzenia zmian związanych z promocją podmiotów politycznych. Od 15 kwietnia w życie weszły nowe regulacje, które mają na celu ujednolicenie reklam płatnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa w przetwarzaniu danych osobowych do celów politycznych. Od tego momentu użytkownik Facebooka będzie informowany, dlaczego widzi tę reklamę oraz z jakiego budżetu została ona opłacona.
IDENTYFIKACJA REKLAM NA FACEBOOKU – DLACZEGO?
Identyfikacja reklam związanych z polityką i sprawami ważnymi w Unii Europejskiej (nie tylko w czasie wyborów do PE) jest istotnym elementem zmian wprowadzonych w tej popularnej platformie w celu poprawy jakości jej użytkowania.
Wszystkie nowe reklamy zidentyfikowane jako związane z polityką będą wymagały od podmiotu reklamodawcy ukończenia procesu autoryzacji i umieszczenia w reklamie oświadczenia „Sfinansowane przez...”. Wszelkie istniejące aktywne reklamy powiązane z polityką, których reklamodawcy nie zautoryzowali swojej tożsamosci politycznej, od 15 kwietnia są przez Facebooka automatycznie blokowane i usuwane.
Wprowadzone nowe rozwiązanie ma dwa kluczowe cele:
- ochrone integralności wyborów – zapobieganie wykorzystywaniu reklamy internetowej do ingerencji z zagranicy czy do szerzenia fakenewsów;
- zwiększenie przejrzystości w zakresie wszystkich form reklamy politycznej i komercyjnej.