Jak najłatwiej przekazać komunikat tak, by pozostał w głowie odbiorcy, a pewne bodźce od razu budowały odpowiednie skojarzenia z tematem? Podobno najłatwiej opowiedzieć historię. Ten zabieg nazywany jest storytellingiem.
O storytellingu mówi się coraz więcej i coraz głośniej. Wszystko dlatego, że podobno jest drogą do marketingu 3.0., a dodatkowo pozwala lepiej dotrzeć do potencjalnego odbiorcy. Dobre zdjęcie i banal- ny opis to nie wszystko. Trzeba pokazać więcej, bardziej plastycznie, a przede wszystkim intere- sująco. Codziennie otaczają nas setki, a nawet tysiące komunikatów. Stykamy się z nimi wszędzie, szczególnie w mediach społecznościo- wych, gdzie marki agresywnie walczą o klienta. Jak więc przebić się z komunikatem gminy?
CEL, DZIAŁANIE I EFEKTY
Storytelling ma na celu przyciągnięcie uwagi, pobudzenie świadomości odbiorcy. Ma także zachęcić go do chwilo- wego pochylenia się nad tematem, a co ważniejsze – do działania. Efektem wykorzystania tego narzędzia w przy- padku marek komercyjnych jest zakup. W przypadku marketingu miejsc natomiast podjęcie pewnej aktywności spójnej z oczekiwaniami pomysłodawcy przekazu.
BUDOWANIE HISTORII
Z tworzeniem historii jest trochę tak, jak z przygotowy- waniem dobrej strategii marketingowej. Należy dwa razy zastanowić się, jaki cel mają podejmowane przez nas dzia- łania oraz do jakiej grupy skierować kształtowane treści.
W czasie wymyślania opowieści warto zadać sobie następujące pytania:
- Jakie zagadnienie chcesz poruszyć?
- Co powinno być głównym motywem?
- Kto jest bohaterem?
- Jak powinna zakończyć się historia?
- Dlaczego wybrałeś to, a nie inne zakończenie?
- Jaki płynie z historii morał?