Prace nad przygotowaniem projektu wydatków samorządu na promocję czas zacząć! Zbliża się nieuchronnie okres, w którym wydziały odpowiedzialne za promocję gminy będą przygotowywały się do planowania budżetu. Niestety, praktyka w wielu jednostkach polega albo na „przepisywaniu” odpowiednich pozycji do planu budżetu, lub – co gorsza – cięciu wydatków. Potem niejednokrotnie zaskakiwani jesteśmy w ciągu roku budżetowego potrzebą znalezienia środków na działania, których nie przewidzieliśmy.
Planowanie wydatków związanych z promocją gminy jest niezwykle trudne. Powód jest prosty. Już teraz trzeba dokładnie wiedzieć, jakie wydarzenia planowane są na przyszły rok, a na domiar złego powinniśmy już wiedzieć, jakie potrzeby mogą pojawić się w 2020 roku. Niestety, co wynika z praktyki, w rzeczywistości pojawiają się niezaplanowane koszta, a to oznacza konieczność dokonywania przesunięć w planowanych wydatkach, co z kolei niejednokrotnie wymaga zgody w postaci uchwały Rady Gminy. Takie sytuacje są trudne, a całej sprawie towarzyszy jeszcze jeden element – brak elastyczności przepisów, które nie pozwalają na dowolną interpretację. Jak zatem uniknąć takich problemów? Jak zminimalizować ryzyko wystąpienia „nieprzewidzianych” trudności, których rozwiązanie skutkować będzie koniecznością uruchomienia machiny biurokratycznej?