Ładowanie

NIEOCZYWISTA, ALE ISTOTNA – SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚC SAMORZĄDU

Wydawałoby się, że społeczna odpowiedzialność (Social Responsibility – SR) może odnosić się tylko do środowiska biznesowego. Nic bardziej mylnego – dotyczy również samorządów (władz lokalnych) i zaczyna odgrywać coraz większą rolę w życiu publicznym. Dążenie do lepszej jakości usług, wyższej jakości życia mieszkańców i dialog z obywatelami wpisywane są często w plan zrównoważonego rozwoju miast i władza samorządowa musi dostrzec, że ścisła współpraca z mieszkańcami miast i wsi stanowi podstawowy kapitał w procesie rozwoju lokalnego i regionalnego.

Na początku należałoby wyjaśnić, jaką rolę odgrywa społeczna odpowiedzialność w procesie rozwoju lokalnego i regionalnego pomiędzy władzą samorządową a mieszkańcami, organizacjami i przedsiębiorstwami. Koncepcja społecznej odpowiedzialności zazwyczaj odnosi się do środowiska biznesowego (Corporate Social Responsibility – CSR) – jako społeczna odpowiedzialność biznesu, jednak idea i zasady wpisane w podejście CSR powinny odnosić się do szerokiego kręgu podmiotów.


H.R. Bowen w książce Social Responsibility of Businessmen podkreślał, że przedsiębiorcy mają obowiązek orientowania się w aktualnych oczekiwaniach, celach i wartościach wyznawanych przez społeczeństwo.


Definicję społecznej odpowiedzialności możemy również odnaleźć w międzynarodowej normie ISO 26000 z roku 2010. Zgodnie z nią społeczna odpowiedzialność rozumiana jest jako „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji oraz działań na społeczeństwo i środowisko przyrodnicze, poprzez zachowanie przejrzystych i etycznych działań, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju – w tym zdrowia i dobrobytu społecznego”.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

   

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 60  Strona 61  Strona 62  Strona 63  Strona 64

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

LESZEK NOWAK MARZEC 2 (14) 2019

ADAPTACJA, EWOLUCJA CZY REWOLUCJA

Rebranding związany jest z odświeżeniem wizerunku miasta, gminy, powiatu lub województwa i określany mianem rewitalizacji marki. Jak łatwo się domyśleć, nie może i nie powinien dotyczyć wyłącznie logo. Podejmując się zmiany identyfikacji wizualnej powinniśmy zatem rozumieć jej sens oraz ce... Czytaj więcej

JUSTYNA TUCKA MARZEC 2 (14) 2019

NOWOCZESNA MARKA POWIATU

Dlaczego warto poświęcać czas na budowanie spójnej marki powiatu? Okazuje się, że może ona służyć tworzeniu zintegrowanej oferty społecznej, kulturalnej i gospodarczej gmin, promowaniu walorów danego obszaru, integrowaniu mieszkańców oraz budowaniu lokalnej tożsamości. Korzys... Czytaj więcej