Analytics od firmy Google jest jednym z najpopularniejszych narzędzi służących do analizowania ruchu na stronie internetowej. Jego wielkim atutem jest również możliwość bezpłatnego monitorowania wyników. Istnieje co prawda wersja premium, ale dla stron urzędów w zupełności wystarczy darmowa wersja tego narzędzia.
POPRAWNA INSTALACJA TO PODSTAWA
Aby zbierać dane i analizować ruch na stronie urzędu, należy założyć konto Google Analytics (GA), rejestrując się na stronie https://www.google.pl/intl/pl_ALL/analytics/ index.html.
Warto używać imiennych adresów e-mailowych, ponieważ dzięki temu zyskamy możliwość przyznawania dostępu do kont lub udostępniania widoku statystyk poszczególnym pracownikom urzędu.
Przy zakładaniu konta pamiętajmy, by wybrać odpowiednią opcję protokołu (http lub https) oraz wersję adresu (z poprzedzającymi ją literami WWW lub bez nich).
Jeśli strona urzędu zawiera subdomeny, np. blog.nazwaurzedu.pl lub bip. nazwaurzedu.pl, to powinny one być śledzone w ramach tej samej usługi, ale dla subdomeny musimy ustawić oddzielny widok. To pomoże nam zapobiec utracie źródeł konwersji.
Możemy również użyć narzędzia Google Tag Manager do instalacji kodu Google Analytics oraz innych kodów. Jest to polecane rozwiązanie, gdyż uniezależni nas od programistów, jeśli pojawi się potrzeba instalacji kolejnego kodu (np. pixela konwersji Facebook, czy kodu remarketinowego AdWords).
Po zainstalowaniu kodu, możemy wejść w zakładkę raportowanie i wybrać raport „Na żywo”. Otwórzmy stronę urzędu w przeglądarce i zobaczmy, czy pokaże się kolejny użytkownik.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy strona urzędu ma poprawnie zainstalowany kod GA lub jeżeli nie mamy dostępu do konta, zainstalujmy w przeglądarce Chrome wtyczkę Google Tag Assistant, która pokaże czy i jakie kody Google są zainstalowane oraz czy instalacja przebiegła poprawnie.
Ten ostatni punkt konfiguracji jest bardzo istotny, gdyż to właśnie dzięki Celom powinniśmy weryfikować skuteczność działań marketingowych oraz samej strony internetowej.