

Święta Bożego Narodzenia mają niepowtarzalną atmosferę. To czas bezinteresownego dawania prezentów, radości, zapominania o codziennych troskach i spędzania czasu w gronie rodziny. A czymże jest gmina, jeśli nie właśnie jedną wielką rodziną? Coraz więcej lokalnych samorządów dostrzega w grudniowych uroczystościach szansę na integrację mieszkańców. I udowadnia, że efektowne kiermasze i jarmarki bożonarodzeniowe nie są jedynie domeną dużych ośrodków miejskich.
Gadżety promocyjne to dla wielu samorządów niezwykle kłopotliwy i budzący sporo wątpliwości wydatek. Wiadomo, że dobrze jest je mieć, jednak ich różnorodność w połączeniu z często restrykcyjnie ograniczonym budżetem mniejszych gmin sprawia, że taka forma promocji nierzadko zostaje zaniedbana, a jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany.
W każdym demokratycznym państwie przedstawiciele władzy – czy to samorządowej, czy centralnej – muszą liczyć się z oceną obywateli. Politycy: radni, burmistrzowie, starostowie, prezydenci miast i marszałkowie, podczas całej kadencji poddawani są ocenie wyborców. Przybiera ona różne formy, a jej najważniejszym etapem są kolejne wybory. To właśnie podczas głosowania wyborcy decydują się przedłużyć lub wygasić mandat zaufania, którym wcześniej obdarzyli rządzących w ich imieniu. Podczas wyborów ogromną rolę odgrywa odpowiednio przeprowadzona kampania wyborcza, która de facto rozpoczyna się już dzień po zakończeniu wcześniejszych wyborów. Jednym z jej najważniejszych elementów jest komunikacja, którą ułatwić mogą media społecznościowe.
Media społecznościowe wymagają nieustannego rozwoju i kreatywności w przedstawieniu treści. Z pomocą przychodzą takie narzędzia, jak Canva czy Snapseed, które nie tylko poprawiają jakość fotografii, lecz również pozwalają za darmo uzyskiwać ciekawe efekty. W Internecie dostępnych jest wiele innych darmowych aplikacji, które pomagają tworzyć wartościowy i wyjątkowy kontent.
To już staje się powoli normą. Pod każdym postem może pojawić się nie jeden, lecz kilka lub kilkanaście komentarzy. Co zrobić w sytuacji, gdy dyskusja na fanpage’u schodzi na niewłaściwy tor i zaczyna się bezpodstawna krytyka? Są na to sposoby – od moderowania dyskusji aż do usunięcia wpisu.
Już każde miasto wojewódzkie ma co najmniej jedną aplikację. Rosną w siłę innowacje sprzyjające idei tzw. smart city. Czy warto zatem wykorzystać ten kanał do komunikacji z mieszkańcami i turystami? W aplikacji możemy mieć modele i mapy 3D, gry terenowe, opcję zgłaszania usterek na terenie miasta, audioprzewodniki, fotoretrospekcje. Jakie rozwiązania w aplikacjach miejskich zyskują na popularności i jakie trendy w branży mobile niesie nam nadchodzący rok?
Strony internetowe podmiotów publicznych to nie tylko Biuletyn Informacji Publicznej. Wiele podmiotów sektora publicznego obok zindywidualizowanej podstrony BIP kreuje również odrębne strony internetowe, które nakierowane są w szczególności na realizację funkcji: informacyjnej, komunikacyjnej oraz promocyjnej. Budowa strony urzędu wymaga nie tylko pomysłu na jej zawartość treściową czy szatę graficzną, lecz również uwzględnienia wymogów prawnych.
Wydaje się, że nowy rok z perspektywy samorządowej jest już dawno przesądzony. Budżety, a zatem i zadania, zostały bowiem zaplanowane już na jesieni. Jednak początek roku to zawsze moment głębszej refleksji, podsumowania tego, co się wydarzyło, oraz zdecydowane spoglądanie w przyszłość, którą chciałoby się już znać. Mówi się, że najlepsza przyszłość to ta dobrze zaprojektowana. Ta, na którą mamy dobry plan działania. Najlepiej, kiedy to działanie wypływa z długofalowego myślenia, z pewnej strategii. Wtedy zarówno samorząd, jak i jego mieszkańcy mają jasną wizję kierunku, w którym zmierzają. A słowa takie, jak przewidywalność i stabilność, trafiają na podatny grunt i spotykają się z pozytywnym zrozumieniem ze strony lokalnych społeczności.
Urzędowe wydziały promocji zasilają coraz młodsze kadry, których prawdopodobnie większość bardzo by chciała, by całą komunikację z mieszkańcami móc prowadzić wyłącznie za pośrednictwem Internetu albo – jeszcze lepiej – portali społecznościowych. Czy 2019 rok to dobry moment na taką rewolucję? Wszystko wskazuje, że – przynajmniej w przypadku małych i średnich ośrodków – absolutnie nie.
Początek roku to dla każdego marketera czas zastanowienia się nad tym, jak powinna wyglądać strategia komunikacji w najbliższym czasie. Porównuje się trendy i wprowadzone w minionym roku nowości i na podstawie tego snuje się wnioski, w jakim kierunku warto pójść. Rok 2018 zdecydowanie należał do formatu wideo! Szczególnie angażujące było wideo pionowe, które zostało spopularyzowane wraz z rozwojem instastory oraz story w kolejnych kanałach komunikacji. Ten format, mimo że krytykowany kilka lat temu – w dobie największej popularności dziś już mocno pomijanego Snapchata, staje się coraz powszechniejszy. Warto się zastanowić, jakie działania należy wdrożyć w strategii komunikacji w 2019 roku, by skuteczniej promować gminę, a także na jakie kanały zwrócić szczególną uwagę w najbliższym czasie.
Początek roku to nie tylko doskonały czas na podsumowania, lecz także na zapoznanie się z najnowszymi trendami w obszarze marketingu terytorialnego, tak aby realizowane w 2019 roku działania były nie tylko efektowne, ale przede wszystkim efektywne. Oto sześć subiektywnych trendów, których znajomość może się przydać każdej osobie odpowiedzialnej za marketing samorządu.
Polskie miasta rozwijają się i zmieniają. Niekiedy zmiany te nie są korzystne dla pewnych obszarów miejskich, jak choćby likwidacja zakładów produkcyjno-- przemysłowych, które zapewniały pracę mieszkańcom. Pojawia się pytanie, jak nadać nową jakość tym obszarom, jak je zagospodarować, by na nowo przynosiły pożytek i jak wspomóc lokalną społeczność w przezwyciężeniu kryzysu. Rozwiązaniem problemu jest proces rewitalizacji, którego celem jest faktyczne przywrócenie życia przestrzeni miejskiej, tak by mieszkańcy chcieli tam mieszkać, spędzać czas i wspólnie działać, a turyści wypoczywać.
Każda kampania promocyjna miasta powinna bazować na dokładnym planie określającym jej cele i środki przekazu oraz narzędzia, poprzez które cele te będą realizowane. Okres przygotowywania kampanii często jest jej najbardziej energochłonnym etapem. Niestety, nie wszystkie podjęte w tym czasie decyzje okazują się słuszne. Często w trakcie realizacji kampanii występują różne niemożliwe do przewidzenia wcześniej zmienne, które mogą wpłynąć na realizację jej celów. Niezwykle ważnym elementem kampanii promocyjnych realizowanych przez miasta i nie tylko jest monitoring efektów. Pozwala na szybkie skorygowanie popełnionych w procesie planowania błędów czy relokacje kapitału na efektywniejsze środki przekazu. Sposób i narzędzia wykorzystywane w monitoringu zdeterminowane są głównie przez cel kampanii. W wielu przypadkach wykorzystać można nowoczesne narzędzia internetowe, które mogą być przydatne zarówno w przypadku monitoringu kampanii prowadzonych przy użyciu Internetu, jak i tych opartych na mediach tradycyjnych.
Wybory, wybory i po wyborach. Co stanie się z markami miast i regionów, które odziedziczyli po poprzednikach nowi samorządowcy? Czy następcy powinni kontynuować obrane przez nich kierunki i ich wizje, czy kreować nowe? Wywiad z Piotrem Lutkiem, prezesem Synergia Sp. z o.o.
W dniach 1–3 lutego 2019 roku odbędzie się trzydziesta, jubileuszowa edycja Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON. Tak długa historia tego wydarzenia to konsekwencja ścisłej współpracy z branżą, ogromnego zaangażowania w budowanie solidnych fundamentów zapewniających wystawcom efekty biznesowe.