

Dobrze przygotowana gmina może wyjść naprzeciw wielu potrzebom i oczekiwaniom inwestora oraz uniknąć sporej ilości opóźnień w realizacji inwestycji wyłącznie dzięki wcześniejszemu przewidzeniu i uporządkowaniu toru, jakim potoczy się współpraca z przedsiębiorcą. Aby to się udało, należy jednak podejść do całego zagadnienia jak najbardziej kompleksowo, upewniając się, że inwestor krok po kroku będzie przeprowadzany przez samorząd optymalną ścieżką realizacji inwestycji. To, że jest to możliwe, udowodniła kampania pod hasłem „Gmina Słupsk. Biznes dobrze chroniony”.
Współcześnie żyjemy w stale rosnącym tempie, przez co skraca się nasz czas uwagi, a komunikacja staje się coraz bardziej „obrazkowa”. Tendencja ta odbija się m.in. na turystyce i stawia w trudnym położeniu średnie i mniejsze miejscowości, które do tej pory swój cały ruch turystyczny – o ile istniał – opierały na zabytkach sakralnych lub tradycyjnych muzeach. Niespełna 70-tysięczne Gniezno podjęło niedawno kroki, by temu zaradzić i rozpoczęło proces kreowania nowych, dostosowanych do nowego pokolenia zwiedzających miasto odbiorców, atrakcji.
Żaden inwestor nie lokuje swojego kapitału przypadkiem i nie pojawia się w danym miejscu w wyniku wyłącznie szczęśliwego zbiegu okoliczności. Rozpoczęcie działalności gospodarczej to finał złożonych procesów, wielomiesięcznych, a nierzadko wieloletnich zabiegów, na które składają się liczne działania mające na celu stworzenie miejsca atrakcyjnego dla danej firmy. Dwa najważniejsze kroki, jakie musi podjąć gmina, to stworzenie atrakcyjnej oferty inwestycyjnej oraz jej prowadzona odpowiednimi kanałami promocja.
Na etapie przygotowywania inwestycji i ich rozpoczynania nierzadko liczy się każdy grosz. Dotyczy to zarówno gmin, które mogą nadszarpnąć swój budżet w trakcie uzbrajania terenu w niezbędne media, jak i przedsiębiorców, którzy muszą zainwestować w budowę budynków oraz pozyskanie pracowników. Dlatego dobrze jest znaleźć jak najwięcej sposobów na zoptymalizowanie kosztów oraz skuteczności wszelkich akcji marketingowych. Warto skorzystać z pomocy specjalnie do tego celu powołanych instytucji, które dążą do ułatwienia tych działań urzędom i inwestorom.
Przygotowujące swoją strategię marketingową jednostki samorządowe dysponują dziś szerokim i, wraz z rozwojem technologii, coraz bardziej urozmaiconym wachlarzem możliwości. Chcąc zatem przyciągnąć uwagę potencjalnych turystów i inwestorów, sięgają po różnorodne środki przekazu. Reklamy i fanpage w social media, mailingi, dedykowane poszczególnym zagadnieniom związanym z regionem witryny internetowe… Ale nie zawsze to, co najnowsze, jest najskuteczniejsze. Tradycyjne foldery promocyjne nadal doskonale spełniają swoją rolę i wcale nie muszą być staroświeckie.
Pracując w urzędzie, często zastanawiamy się, co gmina i samorząd mogą zrobić, aby ułatwić życie rozpoczynającym swoje inwestycje przedsiębiorcom i w jaki sposób pomóc im w prowadzeniu działalności w przyszłości. Tymczasem warto zadać sobie również pytanie, w jaki sposób to inwestorzy mogą pomóc jednostkom samorządu terytorialnego i ile korzyści może wyniknąć ze ścisłej współpracy z nimi. Idealnym tego przykładem są Specjalne Strefy Ekonomiczne, które tworzą narzędzia wspierające współpracę samorządów z inwestorami i przyczyniają się do rozwoju gospodarczego całego regionu.
Czasy, kiedy komunikaty z urzędów miast i gmin musiały być bezwzględnie suche i rzeczowe minęły bezpowrotnie. Regiony muszą coraz mocniej rywalizować o uwagę turystów, inwestorów, a także potencjalnych mieszkańców i nie powinny wzdragać się przed wykorzystywaniem do tego nowych, niosących ze sobą wiele korzyści metod. Podążając za trendami warto, tak jak województwo łódzkie, zwrócić uwagę na możliwości, jakie niesie ze sobą promocja przy pomocy influencerów – cieszących się w internecie popularnością blogerów, vlogerów i gwiazd.
Żywo poruszanym w przestrzeni publicznej tematem jest problematyka mowy nienawiści, hejtu oraz daleko idących, nie tylko szkodliwych i krzywdzących, ale i mogących prowadzić do prawdziwych tragedii wypowiedzi i nagonek w Internecie. Wiele osób uważa, że korzystając z wolności, jaką daje sieć, można pozostać całkowicie bezkarnym. Tymczasem prawo gwarantuje oczernianym i szykanowanym osobom i podmiotom możliwość walki ze skierowaną w ich stronę agresją oraz żądania wyciągnięcia wobec szkodzących im osób rozmaitych konsekwencji.
Podejmując trud rebrandingu, powinniśmy znać jego sens i przewidywać wynik. Dlatego już na początku musimy wiedzieć, czego tak naprawdę oczekujemy. Jakie jest nasze dotychczasowe logo: abstrakcyjne czy ikoniczne, heraldyczne czy znakowe, nowoczesne czy tradycyjne? Czy odróżnia się wśród konkurencji? Czy jest zapamiętywalne? Jaka jest nasza obecna strategia marki? Czy – a jeśli tak, to dlaczego – chcemy ją zrewitalizować? To pytania, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć, przystępując do odświeżenia wizerunku.
Dlaczego warto poświęcać czas na budowanie spójnej marki powiatu? Okazuje się, że może ona służyć tworzeniu zintegrowanej oferty społecznej, kulturalnej i gospodarczej gmin, promowaniu walorów danego obszaru, integrowaniu mieszkańców oraz budowaniu lokalnej tożsamości. Korzystanie ze wspólnej marki i ponoszenie jedynie części kosztów marketingowych nie tylko zmniejsza wydatki na promocję, ale i gwarantuje wypracowanie na bazie wspólnych doświadczeń korzystnych dla wszystkich gmin rozwiązań i tworzenie wspólnej sieci zależności jednoczących mieszkańców i samorządowców.
Czy promocję gospodarczą gminy możemy sprowadzić wyłącznie do kampanii reklamowych? Przeprowadzamy wywiad z Robertem Stępowskim, ekspertem ds. marketingu terytorialnego i politycznego, który twierdzi, że działania dotyczące promocji gospodarczej muszą być przede wszystkim efektywne, a nie tylko efektowne. Największą przewagę nad konkurencją dają potencjalni pracownicy gotowi podjąć pracę w firmie, która zainwestuje na terenie gminy, rekomendacje dotychczasowych inwestorów oraz lider samorządowy będący gwarantem stabilizacji biznesowej.
Wydawałoby się, że społeczna odpowiedzialność (Social Responsibility – SR) może odnosić się tylko do środowiska biznesowego. Nic bardziej mylnego – dotyczy również samorządów (władz lokalnych) i zaczyna odgrywać coraz większą rolę w życiu publicznym. Dążenie do lepszej jakości usług, wyższej jakości życia mieszkańców i dialog z obywatelami wpisywane są często w plan zrównoważonego rozwoju miast i władza samorządowa musi dostrzec, że ścisła współpraca z mieszkańcami miast i wsi stanowi podstawowy kapitał w procesie rozwoju lokalnego i regionalnego.