Ładowanie

Bieżące wydanie

  1. Strona Główna
  2. Bieżący Numer

Bieżące Wydanie

Drodzy Czytelnicy

 

Druga połowa roku, a przede wszystkim nadchodząca jesień, szykuje się gorąca. Najbliższe miesiące obfitować będą w wydarzenia związane z kampanią wyborczą partii, które walczą o swoje miejsce w parlamencie. Z kolei na szczeblu lokalnym jesień to okres przygotowań do następnego roku w kontekście planowanych budżetów, jak i pomysłów na nowe strategie i działania.


W rozważaniach dotyczących  2020 roku warto uwzględnić temat, który obszernie omawiamy w niniejszym wydaniu, czyli współpracę samorządu z biznesem. Podpowiadamy, jakie możliwości dla obu stron wynikają ze wspólnych inicjatyw oraz w jaki sposób zabezpieczyć interesy samorządu podczas takich przedsięwzięć.


Korzyści ze współpracy z sektorem prywatnym warto ująć także w planowaniu noworocznych wydatków na promocję. Jeśli przewidujemy organizację imprezy miejskiej – festynu lub koncertu – spróbujmy pozyskać sponsora, który wesprze samorząd w kosztach organizacji.  W samym procesie budżetowania promocji istotne jest także metodyczne podejście i właściwe przypisanie wydatków. O tym, jakich błędów unikać, piszemy w artykule na 34 stronie.  


Z kolei w dziale Miara sukcesu zamieściliśmy obszerny tekst na temat wykorzystania social mediów jako narzędzia do walki o wyborcze głosy. Warto skorzystać z praktycznych wskazówek dotyczących promocji kandydatów w tym kanale. W budowaniu własnego wizerunku pomocna dla kandydatów może okazać się także umiejętność opowiadania ciekawych historii, czyli storytelling. W jaki sposób mówić o sobie, żeby przyciągnąć potencjalnych wyborców, podpowiadamy w artykule pt. Storytelling wyborczy. Powodzenia!

 

Z życzeniami owocnej lektury,

Anna Gadzińska-Kryjak

redaktor naczelna

 

POMYSŁ NA KAMPANIĘ

Ewa Guzińska

Biznes w urzędzie dobrze chroniony

Współpraca samorządu z biznesem może być realizowana na różnych płaszczyznach. Ciekawym jej przykładem może być wspólna promocja znanego wydarzenia z założeniem obopólnych korzyści. Gmina Słupsk nawiązała współpracę z organizatorami festiwalu muzycznego, który odbywa się co roku w tym regionie i postanowiła w ten sposób promować swoją kampanię skierowaną do inwestorów. Jak to wyglądało w szczegółach?

INSTRUKCJA OBSŁUGI PROMOCJI

Ewa Guzińska

Samorząd i biznes w jednej parze?

Współpraca biznesu z samorządem wydaje się tematem trudnym i nieco ryzykownym. Czy jedni drugim są do czegoś potrzebni? Okazuje się, że jak najbardziej. Poniżej wskazujemy obszary, w których można szukać partnerstwa między sektorem prywatnym a instytucją publiczną.

 

Damazy Gandurski

Nie bój się sponsora, czyli dlaczego i jak postarać się o wsparcie miejskich imprez

Sponsorowanie przez sektor prywatny imprez i wydarzeń organizowanych przez JST, czy też samorządowe instytucje kultury lub ośrodki sportu i rekreacji w dużych miastach wydaje się dziś oczywistością. Jednak nawet w średnich i mniejszych ośrodkach, którym trudniej powalczyć o uwagę wielkich koncernów, warto postarać się o wsparcie biznesu, choćby lokalnego. Korzyści mogą być obopólne.

Michał Lisiecki

Storytelling wyborczy

Storytelling, czyli sztuka opowiadania historii, już jakiś czas temu został zaprzęgnięty w biznesowe tryby. Dzięki historiom kupujemy produkty i usługi oraz wybieramy marki, ponieważ, mówiąc w skrócie, większość ludzi podejmuje decyzje na podstawie emocji (a nie – jak chcieliby myśleć – racjonalnego toku myślenia). Tym elementem, który zapewnia odpowiedni poziom emocjonalnego pobudzenia, są właśnie historie, które w przemyślany sposób konstruuje się i prezentuje w kanałach komunikacji z klientami. Storytelling jest równie skuteczny w sprzedaży, jak i w marketingu – również w tym związanym z budowaniem wizerunku osób publicznych, kandydatów na stanowiska i polityków wszystkich szczebli. W jaki zatem sposób zastosować storytelling w budowaniu wizerunku człowieka, który planuje wystartować w wyborach?

Joanna Prokopiuk

Namioty tureckie jako narzędzie w promocji lokalnego eventu

Szukasz sposobów na promocję wydarzenia wśród turystów i lokalnych mieszkańców? Chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojego miasta i zbudować jego pozytywny wizerunek? Wypróbuj sprawdzone techniki – zadbaj o branding offline.

 

INNOWACJE W ZASIĘGU RĘKI

Marcin Król

W pogoni za satysfakcją klienta

Wszyscy codziennie dążymy do spełnienia swoich oczekiwań, czyli osiągnięcia satysfakcji na niezliczonej ilości obszarów – od poszczególnych elementów życia prywatnego po zawodowe. Osiągnięcie celu nie jest łatwe, ponieważ oczekiwania wciąż wzrastają. Już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, czyli w momencie boomu konsumpcjonizmu, zespół Rolling Stones śpiewał o trudnościach w osiągnięciu satysfakcji, słusznie zauważając jak bardzo zaczęły rosnąć oczekiwania w tej przestrzeni. Od tego czasu wszyscy sprzedawcy dwoją się i troją, aby zadowolić swoich klientów. Podobną rolę w tym obszarze zaczynają pełnić urzędy samorządu lokalnego, wchodząc w relację z odbiorcami ich usług, czyli mieszkańcami społeczności lokalnych.

 

PRAWO KNOW-HOW

Konrad Różowicz

Podprogowe zamówienia publiczne na materiały i usługi marketingowe

Wydatkowanie środków publicznych, w tym na materiały lub usługi marketingowe, reklamowe oraz promocyjne, zostało poddane szczególnej regulacji prawnej. Do wskazanej aktywności podmiotów publicznych znajdują zastosowanie przede wszystkim dwie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawa o finansach publicznych.

 

MARKETINGOWA MAPA DROGOWA

Agnieszka Majka

Ekopromocja w turystyce

Ostatnio pojawia się coraz więcej inicjatyw mających na celu podniesienie świadomości ekologicznej w społeczeństwie oraz ograniczenie szkodliwego wpływu człowieka na środowisko. Działania podejmowane są na bardzo różnych poziomach – zarówno w pracy, jak i w domu, przez osoby indywidualne albo całe społeczności. O różnych przykładach ekologicznych rozwiązań słyszymy też coraz częściej w urzędach, instytucjach i biurach.

 

Rafał Guzowski

Jak zaplanować budżet na promocję?

Prace nad przygotowaniem projektu wydatków samorządu na promocję czas zacząć! Zbliża się nieuchronnie okres, w którym wydziały odpowiedzialne za promocję gminy będą przygotowywały się do planowania budżetu. Niestety, praktyka w wielu jednostkach polega albo na „przepisywaniu” odpowiednich pozycji do planu budżetu, lub – co gorsza – cięciu wydatków. Potem niejednokrotnie zaskakiwani jesteśmy w ciągu roku budżetowego potrzebą znalezienia środków na działania, których nie przewidzieliśmy.

Robert Stępowski

Partycypacja i odpowiedzialność społeczna. Wnioski z nowego raportu: Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów w 2018 roku

Mieszkańcy są najlepszymi ambasadorami swojej miejscowości i to oni są najważniejszą grupą odbiorców działań marketingowych realizowanych przez polskie samorządy. Gospodarka staje się ważniejsza od wizerunku. To najważniejsze wnioski płynące z tegorocznej edycji raportu „Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów”.

 

MIARA SUKCESU

Agata Krypczyk

Czym dziś wygrywa się wybory? Kampania w social mediach – co warto robić, by zdobyć nowych wyborców

To już oficjalne. Wybory parlamentarne odbędą się 13 października, więc kampania nie będzie wcale tak długa, jak mogłoby się wydawać. Ten czas ma swoje plusy i minusy, jednak trzeba pamiętać o tym, by zagospodarować go w pełni i wykorzystać szansę, którą dają nowe media.

Piotr Lutek

Marka miejsca instant, czyli 12 reguł, jak wdrożyć markę miejsca

Od ponad dekady markę próbują budować nawet bardzo małe gminy. Chyba jednak coś nie działa, bo markowych miejsc w Polsce mamy mniej więcej tyle samo co 20 lat temu. Napisać strategię może prawie każdy. Lepszą lub gorszą. Znacznie trudniej jest wdrożyć założenia, które spowodują, że miasto albo region staną się znane i pożądane. Dla wszystkich, którzy stoją przed takim zadaniem, krótki poradnik. Coś w rodzaju złotych reguł. Mogą się przydać.

 

WYDARZENIA

XV Konferencja PR w Samorządzie i Administracji Państwowej

WYWIAD

Ekopomysły na jubileusz NFOŚiGW

Obchodzone w tym roku 30-lecie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), pełniącego kluczową rolę w polskim systemie nansowania ochrony środowiska, dało impuls ekoinicjatywom, których pomysłodawcami są pracownicy tej instytucji. O szczegółach akcji „Eko-zajęcia z Enfosiem”, a także o działalności Funduszu rozmawiamy z wiceprezesem Arturem Michalskim.

Bądź na bieżąco