Ładowanie

Bieżące Wydanie

Drodzy Czytelnicy!

Mniej więcej trzy miesiące covidowego lockdownu pokazało nam, że scenariusz, w którym jesteśmy skazani wyłącznie na komunikację elektroniczną, jest możliwy.

Na początku, pozornie, nie zmieniło się tak dużo. Dotychczas również wiele zadań zawodowych realizowaliśmy, wykorzystując nowoczesne technologie i narzędzia komunikacji elektronicznej. Także z zakupów czy usług korzystaliśmy w formule „przez Internet”, a życie prywatne, wykorzystując m.in. social media, też w dużej mierze prowadziliśmy w przestrzeni online.

W praktyce natomiast odmieniło się wszystko. Jak podają statystki, zdalna praca – przywilej ok. 4 proc. pracowników na świecie – stała się w czasie szczytu pandemii domeną ok. 80 proc. zatrudnionych. Edukacja na wszystkich poziomach przeobraziła się w nauczanie na odległość, a relacje, komunikację bezpośrednią musiały zastąpić kontakty realizowane wyłącznie za pośrednictwem technologii.

To w dużej mierze rewolucja dla instytucji publicznych, które zostały postawione przed bezprecedensowym wyzwaniem przeniesienia całej komunikacji do strefy online i błyskawicznej profesjonalizacji swoich działań w obszarze social mediów. Jak zmienił się Internet w czasie pandemii COVID-19 i co sektor publiczny musi wziąć pod uwagę, dbając o umiejętną, rzetelną i przemyślaną obecność w przestrzeni online prezentujemy w artykule „Skuteczne rady i porady, jak radzić sobie z komunikacją w social mediach w nowej rzeczywistości”.

Po okresie przymusowej izolacji wielu z nas pragnie skorzystać z choćby kilkudniowego urlopu. Jednak na zagraniczne podróże, jak wynika z opublikowanego 23 czerwca 2020 r. badania CBOS, zdecyduje się w te wakacje niewielu Polaków. Atrakcyjna, jak nigdy od wielu lat, stanie się więc krajowa, a wręcz lokalna turystyka, która przy umiejętnej promocji ma ogromną szansę i potencjał na wzrost. Jak wybrać i wyeksponować to, co dotychczas było znane nielicznym? W jaki sposób zaintrygować turystów miejscami zapomnianymi lub cenionymi tylko przez koneserów? Jakie atrakcje zapewnić potencjalnym odwiedzającym, aby ich wrażenia uniezależnić od kapryśnej aury czy braku udogodnień rodem z pięciogwiazdkowych hoteli, posadowionych w ciepłych krajach… tu wiele zależy od kreatywności poszczególnych gmin, miast i regionów. Dlatego w bieżącym wydaniu przekazujemy Państwu aż trzy materiały poświęcone tej tematyce, w których pokazujemy skuteczne sposoby na efektywne działania marketingowe oraz aktywności już podjęte przez niektóre jednostki publiczne, którymi warto się zainspirować, realizując własne działania.

POMYSŁ NA KAMPANIĘ

Rafał Guzowski

Turystyka w czasie pandemii – subiektywny przegląd najlepszych inspiracji

Ostatnie miesiące w zakresie polityki informacyjnej każdej instytucji to przede wszystkim poradniki i wskazówki, w jaki sposób obywatel ma się kontaktować z administracją publiczną. Mało kto przypuszczał i snuł plany związane z promocją turystyczną, gdy obostrzenia zaczną być luzowane. Teraz czas na przegląd inicjatyw, które powinny posłużyć jako inspiracje.

INSTRUKCJA OBSŁUGI PROMOCJI

Agata Krypczyk

Skuteczne rady i porady, jak radzić sobie z komunikacją w social mediach w nowej rzeczywistości

Tego, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach nie mogliśmy w żaden sposób przewidzieć. Pandemia zmieniła życie milionów osób, wymusiła wprowadzenie wcześniej niedostępnych i bardzo odległych w świadomości rozwiązań. Izolacja, strach, ciągłe i rosnące zagrożenie były naszą rzeczywistością. Rzeczywistością jest też zmiana trybów pracy, otwarcie się na nowe rozwiązania i drastyczne zmiany, które musieliśmy nagle wprowadzić w życie.

Agata Krypczyk

Promocja turystyki, sportu i kultury w czasach pandemii

Prawdopodobnie o dalekich i egzotycznych podróżach będziemy mogli zapomnieć w tym sezonie. Odwieszenie lockdownu pozwoliło nam na wyjście z domu na zewnątrz, jednak wciąż podróżując w niektóre części świata będziemy musieli odbyć kwarantannę, poddać się obowiązkowym testom lub forma wypoczynku mocno się zmieni. Wiele osób z tego powodu nie zdecyduje się na spędzenie urlopu za granicą lub na żaden wyjazd z bliskimi, a czas wolny będzie się starać spędzić aktywnie w najbliższej okolicy. To idealna szansa na promocję lokalnej turystyki i pozyskiwanie nowych fanów.

INNOWACJE W ZASIĘGU RĘKI

Agnieszka Majka

Przewodniki mobilne – współczesna promocja miasta i regionu

W dobie nowoczesnych technologii mamy coraz szerszy wachlarz możliwości promocji swojego regionu. Warto z nich korzystać, zwłaszcza w obecnym czasie, kiedy szczególny akcent kładziemy na turystykę regionalną. Nowoczesne rozwiązania technologiczne potrafią ukazać atuty miejsca z wielu perspektyw, dając nowe i wygodne rozwiązania w terenie. Połączone z innymi formami promocji, są doskonałym uzupełnieniem oferty turystycznej. Jednocześnie powiększają grono odbiorców o różne grupy, niekoniecznie turystyczne, które dzięki nowym formom i narzędziom mogą lepiej poznawać konkretne miejsce, miasto, wieś czy region.

Marcin Król Tomasz Telesiński

Kierunek E-Usługi. Co trzeba wiedzieć? Cześć II”, Marcin Król

W pierwszej części artykułu opublikowanej w nr. 2 (20) 2020 zostało omówione pojęcie e-usług oraz projekty realizowane w zakresie rozwoju e-usług na poziomie centralnym. Jakże temat e-usług stał się aktualny tuż po tej publikacji w dobie epidemii COVID-19! Przygotowana zawczasu druga część artykułu, mówiąca o wdrażaniu e-usług w polskim samorządzie, stała się jeszcze bardziej użyteczna, bo pojęcie „dostępu mieszkańców do spraw urzędowych przez Internet” nabrało zupełnie innego znaczenia. Dlatego druga część artykułu o e-usługach to lektura obowiązkowa.

PRAWO KNOW-HOW

Konrad Różowicz

Modyfikacja umów marketingowych z powodu epidemii

Wystąpienie zjawisk koronawirusowych zarówno o charakterze zdrowotnym, jak i gospodarczym, nie było możliwe do przewidzenia i wygenerowało m.in. konieczność dostosowania przez podmioty publiczne przyjętych na 2020 r. zamierzeń marketingowych i podjęcia próby adaptacji dotychczas zawartych umów.

Konrad Różowicz

Zmiany budżetowe w związku z COVID-19

Wystąpienie stanu epidemii oraz wywołane tym konsekwencje dezaktualizują wiele ustaleń i planów dokonanych z końcem 2019 r. i na początku 2020 r. Wśród nich są m.in. zamierzenia marketingowe jednostek samorządu terytorialnego – podmiotów, które z jednej strony odczuły znaczny spadek wpływów budżetowych, a z drugiej wzrost nieprzewidywalnych wydatków.

Edyta Gwóźdź

Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych. Czyli co nas czeka od 1 stycznia 2021 r.

Wielkimi krokami zbliża się zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych, której przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Niniejsza zmiana uznawana jest za największe przedsięwzięcie legislacyjne ostatnich kilkunastu miesięcy. Wychodzi ona naprzeciw oczekiwaniom nie tylko podmiotów publicznych obowiązanych do stosowania ustawy, ale również wykonawcom ubiegającym się o zamówienie publiczne.

MARKETINGOWA MAPA DROGOWA

Robert Stępowski

Marketing miejsca – jak powinien wyglądać tu i teraz

Większość samorządów w istotny sposób odczuwa już negatywny wpływ zamrożenia gospodarki. Czy w sytuacji zmniejszonych wpływów do budżetu warto przeznaczać pieniądze na promocję? I przede wszystkim, jak sprawić, aby działania marketingowe były wszystkim efektywne?