Po raz pierwszy w historii mieszkańcy jednego z polskich miast wojewódzkich, dzięki angażującej strategii działań w social mediach, mogli realnie wpłynąć na jego wybór przez zagranicznego inwestora. W efekcie zryw w świecie wirtualnym „Zaangażował Śląsk” i zaowocował inwestycją globalnego giganta, a w konsekwencji powstaniem nowych miejsc pracy w Katowicach.
ZAANGAŻUJMY ŚLĄSK
Inwestorów można przyciągać tradycyjnymi metodami lub sięgnąć po nowoczesne, które choć osadzone w świecie wirtualnym przyniosą efekt realny. Katowice i Poznań znalazły się na krótkiej liście miast, w których postanowiła zainwestować i stworzyć blisko 250 miejsc pracy firma Teleperformance, jedna z największych firm call center w Europie. O wyborze przesadzić miały frekwencja i kompetencje osób odwiedzających organizowane przez inwestora targi pracy w obu miastach. Kampania „Zaangażujmy Śląsk” przekonała inwestora do nieoczywistego wyboru mniejszego z rywalizujących miast. W staraniach i pod hasłem kampanii zjednoczyli się także mieszkańcy regionu oraz miast, które na co dzień konkurują między sobą. Katowice wygrały bardziej niż podwójnie. „Zaangażowały Śląsk” i globalnego giganta.
OKRESLENIE PROBLEMU
O pozyskanie zagranicznych firm konkuruje wiele miast. W swoich staraniach urzędnicy zwykle sięgają po znane narzędzia „twarde”, takie jak np. dotacje do tworzonych miejsc pracy czy zwolnienia podatkowe. Firma Teleperformance wskazała, że na wybór miejsca jej nowej siedziby największy wpływ będą miały: liczba i kompetencje potencjalnych pracowników posługujących się biegle językiem niemieckim, które zostaną zweryfikowane na targach pracy organizowanych w konkurujących o inwestycje miastach: Katowicach i Poznaniu. Dla mniejszego z rywalizujących miast było to duże wyzwanie. Konsultanci Imago PR, działając na zlecenie Urzędu Miasta w Katowicach, postanowili staranie o pozyskanie inwestora w pełni oprzeć na potencjale kapitału ludzkiego. Do realizacji tego celu miało posłużyć osadzenie większości działań w mediach społecznościowych, pozwalające na zaangażowanie mieszkańców wykraczające poza administracyjne granice i dotarcie do osób o wymaganych kwalifikacjach. Oparcie działań komunikacyjnych na mediach społecznościowych pozwoliło niewielkim nakładem finansowym dotrzeć do mieszkańców i w staraniach o pozyskanie inwestora skutecznie „Zaangażować Śląsk”.