Promocja miejsc jest warunkiem optymalnego rozwoju, rozgłosu i rozpoznawalności regionu. Szczególnie wtedy, gdy na jego terenie występują kurorty uzdrowiskowe, miejsca letniego lub zimowego wypoczynku, atrakcje turystyczne czy zabytki kultury i architektury.
Marketing miejsc w przypadku jednostek samorządu terytorialnego (jst) to dziś już powszechność. W większości przypadków, a na pewno w kontekście dużych jednostek, można także powiedzieć, że jest to aktywność prowadzona w profesjonalny sposób. A przynajmniej tak powinno być. Przy jej realizacji istotna jest współpraca z wyspecjalizowanymi agencjami reklamowymi, odpowiedni budżet, jasno nakreślona misja, strategia oraz wyszczególnione cele operacyjne i strategiczne.
W dobie szeroko pojętego marketingu, kiedy niemal wszystko jest, a na pewno wydaje się być na sprzedaż, nie można wyobrazić sobie tego rodzaju działalności bez zaangażowania i wsparcia ze strony mediów. Te ostatnie pomagają przede wszystkim:
- ustanowić dwustronną komunikację, zrozumienie i współpracę,
- zarządzać zagadnieniami,
- uzyskiwać informacje na temat opinii otoczenia.
Przede wszystkim jednak media mają gwarantować odpowiednie nastawienie, zaufanie, promocję, lobbing i komunikację. W najbardziej pożądanych warunkach obecność i aktywne wsparcie środowiska dziennikarskiego gwarantują realizację funkcji: komunikacyjnej, doradczej, prewencyjnej oraz perswazyjnej. Współpraca z mediami ma bowiem przynieść bardzo wymierne efekty, w tym: zwrócenie uwagi na dany region, podniesienie jego znajomości i rozpoznawalności, zabieganie o zaufanie i akceptację otoczenia, zapobieganie ewentualnym kryzysom wizerunkowym oraz tworzenie pozytywnego o nim wyobrażenia.